Flag Відділ освіти Маньківської районної державної адміністрації
Науково-методичне забезпечення
Меню сайта

Форма входу

Пошук

Наш Район

Календар
«  Листопад 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Час

Архів записів

Погода
Маньківка 

Статистика
интернет статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Інтернет ресурси

Міністерстві освіти і науки України
Головне управління освіти і науки Черкаської ОДА
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Кабінет інформатики №37
Маньківська районна рада
Маньківська райдержадміністрація

Вітаю Вас, Гость · RSS 30.04.2017, 22:50

Головна » 2011 » Листопад » 7 » Підготовка учнів до шкільних та районних олімпіад
12:06
Підготовка учнів до шкільних та районних олімпіад
Вчителям математики

Підготовка учнів до шкільних та районних олімпіад

Одним з ефективних засобів роботи з обдарованими дітьми, формування в учнів навиків самостійного мислення є математичні олімпіади. В сучасних умова практикується їх проведення в 4 етапи: шкільний, районний, обласний та республіканський.
Шкільні олімпіади з математики проводяться для учнів У- ХІ класів. В окремих школах практикується проведення олімпіад для учнів 2-4 класів.
До участі в районних олімпіада запрошуються учні УІ –ХІ класів. В обласних олімпіадах з математики беруть участь учні УІІ-ХІ класів. Учні УІІІ- ХІ класів, переможці обласної олімпіади, беруть участь в республіканській олімпіаді з математики.
Основою основ є шкільні математичні олімпіади. І тільки в тих школах, де вчителі з усією відповідальністю відносяться до підготовки і проведення олімпіад, є успіх і результати.
Для участі в олімпіаді учні повинні мати відповідні знання, бути психологічно і фізично підготовленими, повинні вміти вірно розподіляти час на виконання завдань, долати можливі труднощі.
Здавалося б, що для учасників олімпіад цілком достатньо тих знань з елементарної математики, яких вони здобули в школі ( на жаль такі переконання мають і окремі вчителі).Проте багато навіть кращих учнів розгублюються під час проведення олімпіад і не можуть розв’язати запропоновані задачі. В цьому випадку вина саме вчителя, який розвиває у дітей стандартне мислення, по шаблону. Проте, якщо у завданні з’являється щось нове, нестандартне-учні стають безпорадними. І це не дивно- вони засвоїли не способи міркувань, які ведуть до знаходження відповідей, а типові прийоми розв’язування деяких задач.
Завдання олімпіад полягає втому, що б виявляти і залучати до поглиблених занять улюбленим предметом талановитих учнів, щоб з них готувати майбутніх творчих працівників. На математичних олімпіадах пропонуються завдання, мета яких - виявляти рівень математичних здібностей і математичної підготовки учнів, рівень їх математичної культури,. зокрема, володіння правилами логіки. Результати олімпіадних змагань значною мірою залежать від розвитку комбінаційних умінь і швидкості знаходження способу розв’язування нестандартних задач.
Формувати ці вміння і навички в учнів краще розпочинати як найраніше. Але при цьому не треба забувати про посильність і доступність завдань. Форсуючи передчасно надто складні завдання, можна не тільки відбити в учнів інтерес до предмета, а й надовго травмувати їхні можливості до занять взагалі.
Готувати учнів до олімпіад краще індивідуально або невеликими групами з 3-5 осіб. Заняття з підготовки до олімпіад корисно пов’язувати з поглибленим вивченням математики. Вчитель, який навчає учнів в звичайному класі, повинен бути ознайомлений із програмою вивчення математики поглиблено (8-11 класи). Адже слід враховувати, що переможці шкільної олімпіади в 8-11 класах будуть змагатися з учнями, які вивчають математику поглиблено.
Успіх роботи такої групи цілком залежить від роботи на уроці, занятті гуртка, від уміння вчителя зацікавити учнів предметом. Після того, як групу створено, вчитель планує свою роботу, складає перспективний план підготовки учнів до майбутніх змагань. Участь юних математиків в різних етапах олімпіад - результат великої роботи, що проводив вчитель протягом року. Це і вдалі уроки з математики, і багатогранна позакласна робота (гурткові заняття,математичні вечори),і вдалі комп’ютерні проекти та презентації учнів, і велика самостійна робота учнів вдома.
Які ж задачі слід розглядати , щоб якісно підготувати учнів до олімпіади. Бажано ознайомити дітей з усіма типами олімпіадних завдань,зокрема з такими:
а)на відшукання простих закономірностей;
б)з глибоким підтекстом, що допускає природні узагальнення;
в) на відшукання умов, при яких можуть існувати математичні об’єкти;
г) на застосування відомих математичних положень у нових умовах;
д) задачами, які вимагають нестандартних форм розв’язання;
е) задачами, що захоплюють дітей своєю фабулою;
є)задачами з оригінальними і цікавими розв’язаннями, які можна знайти лише глибоко проникаючи в суть математичних понять.;
ж) інші.
Для проведення шкільних математичних олімпіад в 2011-2012 навчальному році були запропоновані по три завдання в кожному класі. Наведу приклади декількох завдань.
В 7 класі були запропоновані завдання:
Задача1.На скільки відсотків була знижена ціна на іграшку, яка коштувала 50 коп.,якщо за іграшки, продані після зниження ціни, магазин одержав виручку 31 грн.93 коп.?
Учень повинен пояснити розв’язання задачі так:
1.Ціна однієї іграшки повинна бути меншою за 50 коп.
2.Кількість іграшок не змінилося, а змінилися тільки ціна.
3.Число3193 розкладається на множники m X n, де m-кількість іграшок,
n- їх ціна після зниження.
4. m I n-повинні закінчуватись цифрами 1 і 3, або 7 і 9.
5.Число 3193 націло ділиться на 31.
6.Отже ціна іграшки після зниження дорівнює 31 коп.
7.31 складає 62 відсотки від числа 50.
8.Отже ціна іграшки знизилася на 38 відсотків.

Задача 2. Є кут 19 градусів. Побудувати кут в 1 градус..
Учень може розв’язати задачу так:
1.Якщо кут 19 градусів відкласти 19 раз, то матимемо кут в 361 градусів.
2.Кут в 360 градусів це центральний кут, що відповідає дузі кола в 360 град.
3.361 градус– 360 градусів= 1 градус
Цю задачу можна розв’язати іншими способами.

Шкільна олімпіада - важливий захід. Відповідно до цього і слід організувати її проведення. На загальношкільній лінійці потрібно оголосити прізвища тих учнів, хто візьме участь в олімпіаді. Наголосити слід на тому, що ці учні своєю сумлінністю, старанністю добилися права бути учасниками першого туру олімпіади.
Коли учні зберуться для змагання, хтось із керівників школи повинен звернутися до них з вітальним словом.
Після цього учасники олімпіади ідуть до призначених кімнат. Зрозуміло, що кімнати мають бути найкращі:просторі, світлі, провітрені.
Бажано, щоб кожний учень мав текст завдання олімпіади. Це збереже час, забезпечить дисципліну та робочу обстановку. Члени комісії не мають права допомагати учням, а забезпечити повну самостійність учнів.
Олімпіади оцінюються по різному. Бажано, щоб кожне завдання оцінювалося залежно від ступеня складності. Але членам комісії слід враховувати, що олімпіадні завдання мають вищий рівень складності, ніж завдання програмового матеріалу. А тому навіть невірне розв’язання завдання, яке все ж показує, що учень мислив вірно,повинно бути оціненим. Роботи учасників олімпіади повинні перевірятися якнайшвидше.
Вважаю справедливим те, що якщо при розв’язанні завдання учень допустив помилку, яка свідчить про пробіл у знаннях програмового матеріалу, то бал за завдання повинен бути низьким.
Члени журі заповнюють протокол олімпіади. Визначають переможців олімпіади та учасників майбутньої районної олімпіади з математики.
Непогано відразу ж у шкільній математичній газеті помістити умови олімпіадних завдань та прізвища переможців. На заняттях гуртка, додаткових уроках розібрати їх розв’язання. І…розпочати серйозну підготовку учнів до районної олімпіади з математики.


Методист РМК предметів фізико- математичного циклу.
Категорія: Природничо-математичний | Переглядів: 4518 | Додав: YAG
На початок
© Toltec 2017
Безкоштовний хостинг uCoz