Flag Відділ освіти Маньківської районної державної адміністрації
Науково-методичне забезпечення
Меню сайта

Форма входу

Пошук

Наш Район

Календар
«  Серпень 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Час

Архів записів

Погода
Маньківка 

Статистика
интернет статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Інтернет ресурси

Міністерстві освіти і науки України
Головне управління освіти і науки Черкаської ОДА
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Кабінет інформатики №37
Маньківська районна рада
Маньківська райдержадміністрація

Вітаю Вас, Гость · RSS 29.03.2024, 12:11

Головна » 2011 » Серпень » 17 » Методичні рекомендації до проведення Першого уроку
09:55
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку
«Живи, Україно!
Живи для краси,
І сили, і слави, і волі!»
(до 20-річчя Незалежності України)

Методичні рекомендації
до проведення Першого уроку
у 2011-2012 навчальному році
для учнів 1-4 класів

ЧЕРКАСИ
2011

ББК 74.200
М 70

«Живи, Україно! Живи для краси, і сили, і слави, і волі!»: Методичні рекомендації щодо Першого уроку в 2011 – 2012 навчальному році для учнів 1-4 класів. – Черкаси: Видавництво Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, 2011. – 27 с.

У збірнику вміщено методичні рекомендації, розробка сценарію святкового уроку для 1-го класу та дидактичні матеріали на допомогу вчителям початкових класів та вихователям груп продовженого дня для проведення Першого уроку та використання у подальшій роботі щодо формування громадянської свідомості та патріотизму в учнів молодшого шкільного віку.

Автори-укладачі:
Гаряча С.А., кандидат педагогічних наук, завідувач лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників;
Добровольська Л.Н., методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників;

Рекомендовано до друку вченою радою ЧОІПОПП
Протокол №2 від 31.05.2011 р.

ВСТУП

24 серпня 2011 року український народ відзначає визначне державне свято – День Незалежності України. Рівно 20 років тому Верховною Радою України, зважаючи на одвічне прагнення українців до волі, було прийнято Акт проголошення незалежності України. Українці здавна прагнули жити вільно, у мирі і злагоді з іншими народами, тому ця подія відкрила нову доленосну сторінку в історії нашого свободолюбного народу. Наша країна впевнено крокує шляхом побудови демократичного громадянського суспільства. Створюються всі умови для виховання свідомих громадян-патріотів, які зможуть збудувати заможну, духовну і матеріально багату державу. Патріотизм покликаний дати новий поштовх для розвитку духовності нації. Це є нагальною потребою і держави, і суспільства, і особистості.
Складовими патріотизму є:
- любов до Батьківщини, родини, отчого дому, рідної мови;
- віра у світле майбутнє;
- повага та доброзичливе ставлення до народу, його історії і культури;
- готовність до праці на користь рідної землі;
- дотримання та пропаганда здорового способу життя;
- турбота про збереження природи.
Становлення громадянської свідомості починає формуватися у молодшому шкільному віці, коли досвід дитини тісно пов'язаний з усім новим, яскравим. Дитина відчуває в собі любов до своєї сім'ї, школи, місця, де живе. Незабутні враження дитинства залишаються на все життя. Вони створюють міцний ґрунт для глибоких, усвідомлених, патріотичних почуттів, які поглиблюються в міру того, як дитина росте.
Зважаючи на вищезазначене та для ознаменування визначної дати – Дня Незалежності України, пропонуємо у 2011-2012 навчальному році провести Перший урок на тему: «Живи, Україно! Живи для краси, і сили, і слави, і волі!».
Метою даного уроку є:
- ознайомлення з основними державотворчими подіями становлення нашої держави (зокрема, прийняття Конституції – Основного Закону України та проголошення Акту незалежності України);
- формування і розвиток таких понять, як «Батьківщина», «патріот»;
- усвідомлення того, що навчання у школі – це і право, і обов’язок кожної дитини;
- виховання у школярів почуття гордості за свою країну, готовності бути гідним громадянином України, відданості справі зміцнення державності.
Перший урок має переконати учнів 2-4 класів, що найкраща земля та, де ти народився, живеш, де мешкає твоя родина, друзі. Він повинен розширювати та поглиблювати знання про Україну, викликати почуття любові до Батьківщини, гордості за її здобутки, формувати національну свідомість, виховувати справжніх громадян-патріотів, які люблять свою країну, бажають примножувати її славу, боротися за щастя і незалежність.
Під час уроку доцільно використати знання учнів з рідної мови, читання, «Я і Україна», пригадати твори, з якими діти знайомилися раніше; показати чарівність і різноманітність українських краєвидів; познайомити із внеском наших співвітчизників у розвиток світової науки і культури.
Структура, форми, методи, місце та план проведення уроку – це творчий доробок кожного учителя. Під час підготовки та проведення Першого уроку слід враховувати як індивідуальні, так і вікові особливості учнів. Даний урок можна провести у формі свята, гри, уявної подорожі, вікторини тощо. Місцем проведення може бути шкільний чи краєзнавчий музей.
При оформленні класної кімнати до уроку слід використати карти світу, Європи, України, ілюстрації краєвидів України, зразки державної та народної символіки, вишитий рушник, портрети видатних людей.
У 2011 році ми відзначаємо ще одну знакову подію – 20-річчя приєднання України, як незалежної держави, до Конвенції ООН про права дитини. У 54 статтях Конвенції записано, які права мають діти. При ООН працює комітет з прав дитини. Кожна держава звітує йому про заходи, які вживаються в країні згідно з Конвенцією.
Які ж основні права мають згідно з Конвенцією?
1. Усі діти мають рівні права і можливості.
2. Всі діти право на любов та піклування з боку батьків та держави.
3. Діти мають право на:
- власне ім’я;
- житло;
- захист від посягань на особисте життя, честь і гідність;
- отримання інформації;
- освіту, вибір навчального закладу і навчання рідною мовою;
- збереження своєї індивідуальності;
- висловлювання власних поглядів та думок;
- розвиток здібностей;
- особливий захист і допомогу держави;
- охорону здоров’я;
- виховання в сім’ї;
- вільний вибір професії;
- працю, до якої дитина здатна;
- проживання в сім’ї та піклування батьків;
- захист від експлуатації;
- особисту свободу тощо.
Під час проведення Першого уроку доцільно розповісти учням про вищевказану подію і запропонувати цікаві завдання з метою ознайомлення школярів з правами, які мають діти України згідно державних документів.
Для першокласників перший урок у новому навчальному році – це перший урок в їхньому житті. Тому особливо важливо, щоб він справив на дітей сильне враження, запам’ятався як хвилююча, яскрава, неординарна подія.
Діти, які вперше переступають поріг школи, чекають від цього дня довгожданої зустрічі з першою вчителькою, бажають, щоб їх помітили та почули. Менш за все вони хочуть бути в цей день пасивними глядачами. Учителеві необхідно так організувати роботу, щоб діти відчули свою значимість, зрозуміли, що у школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень. Під час першого уроку варто почати знайомство зі школою, як частиною Батьківщини, вчителем та однокласниками.
Для проведення першого уроку бажано залучити учнів старших класів, батьків, заздалегідь підготувати майбутніх першокласників. При цьому першокласники мають стати активними учасниками цікавих подій, а не пасивними глядачами. За участь у святі (конкурсах, змаганнях тощо) слід кожному першокласнику вручити нагороду (медалі, ордени, сувеніри, книги). Жодна дитина не повинна залишитись поза увагою, адже враження, які отримають першокласники від першого дня перебування у школі будуть визначати їх подальше ставлення і до школи, і до навчання у ній. Запропонуйте першокласникам створити малюнки за власним бажанням або відповідно теми уроку, зберіть їх і збережіть протягом усього періоду навчання у школі. Ці роботи стануть чудовим подарунком майбутнім випускникам, як спогад про незабутній перший шкільний день у житті

Сценарій свята для учнів 1 класу «Моя рідна школа»

Дійові особи: Коза Дереза, вчителька, першокласники, учні 5-ого класу.

Вчителька. Добрий день, дорогі мої учні! Щиро вітаю вас з початком нової сторінки вашого життя – навчанням у школі.
П’ятикласник. (Розповідає вірш Н. Тріщ «Вересень-школярик»)
Через поле по стерні
У міста і села
Йде в солом’янім брилі
Вересень веселий.
В нього квіти у руці
І новий портфелик,
Розцвітає на щоці
Сонячний метелик.
Голосний несе дзвінок,
«Дзінь-дзілінь» – лунає,
Він до школи на урок
Школярів скликає.
Н. Тріщ
(Раптово забігає коза).
Коза. Добридень! Як багато тут дітей! Чому це ви тут усі зібралися? Та й ще такі гарні! І чому так багато квітів? (Звертається до вчительки). Шановна пані! Може ви знаєте, що тут за свято? І хто ви така?
Вчителька. Здрастуйте, добродійко! Я вчителька. Звати мене Марія Іванівна. А Ви, хто?
Коза. Я – коза, але моє ім’я зачарував злий вовк. Залишилися тільки картинки, перші літери у назві яких і утворюють моє ім’я (Додаток 1). Але ж я букв не знаю. Може дітки мені допоможуть?
Вчителька. Так, кізонько. Адже кожен має право на ім’я. (Діти за серією малюнків розшифровують слово – Дереза).
Коза. Так, правильно. (Співає). Я – коза Дереза. За сім копів куплена, на сім боків луплена, ніжками затопчу, ріжками заколю…
Вчителька. Стривайте, кізонько. Ви надто агресивна. Відчувається, що Ви у школі не вчилися, не вмієте себе поводити. Тому запрошую до нас на урок. Для Вас це буде корисно.
Коза. Дякую. Я із задоволенням залишуся з вами.
Вчителька. Для початку пропоную познайомитися з учнями нашого класу.
(У кожної дитини на парті лежить квіточка з маленькою фотографією посередині. Дітки по черзі виходять, віддають квіточку вчительці і називають своє прізвище та ім’я. Вчителька прикріпляє квіточки на ватмані так, щоб утворився віночок).
Вчителька. Ось який чудовий віночок ми сплели сьогодні. Він є народним символом нашої держави, якій нещодавно виповнилося 20 років. Як називається країна, в якій ми живемо? (Відповіді дітей).
Вчителька. Так, Україна. І сьогодні у нас велике свято. Адже 1 вересня всі діти України прийшли до школи.
Коза. Всі-всі?
Вчителька. Всі-всі.
Коза. Я теж хочу вчитися. Маріє Іванівно, дорогенька, дозвольте мені вчитися разом із дітками.
Вчителька. Я навіть не знаю, кізонько. Хіба що, як виняток.
Коза. Ура! Я йду до школи! Малявко, віддай портфель. (Забирає портфель у дитини). Я готова вчитися.
Вчителька. О ні, шановна пані Дерезо! Поставте, будь ласка, портфель на місце. Я бачу, що Вам у перший клас йти ще рано. Давайте ми з Вами окремо позаймаємося, індивідуально.
Коза. Окремо? Не згодна. А хто мені буде підказувати? За чиї спини я ховатимусь, коли не вивчу урок? Ні, якщо вчитися, то в колективі.
Вчителька. Дорога кізонько! У нашому класі учні розумні, старанні і кмітливі, тому вчитимуться без підказок. Так, діти?
Діти. Так!
Коза. Що ж. Тоді і я спробую. З чого ж почнемо? З фізкультури?
Вчителька. З етики!
Коза. З чого?
Вчителька. З вивчення правил поведінки. Слухайте і запам’ятовуйте:
Заходить вчитель – треба встать.
Коли дозволить, тихо сядь.
Спитати хочеш – не гукай,
А тільки руку піднімай.
У школі парту бережи,
І на парті не лежи.
Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікай на уроках,
Як папуга чи сорока.
Коза. О, ці правила мені до вподоби. Я їх буду завжди виконувати. Маріє Іванівно, а коли під час уроку можна відпочити?
Вчителька. Відпочивають учні під час уроку на фізкультхвилинках.
«Ось так»
Учитель показує потрібні рухи, діти повторюють їх і при цьому кажуть: «Ось так»:
- як живеш? (Палець вгору);
- як ідеш?;
- як біжиш?;
- вночі спиш?;
- як береш?;
- як даєш?;
- як пустуєш?;
- як грозиш? Тощо.
Вчителька. Діти, ви вже знаєте, що звертаючись один до одного, виховані люди говорять чарівні слова. Назвіть їх. (Відповіді учнів).
Вчителька. Зараз коза Дереза буде звертатися до вас з різними проханнями, але ви виконуйте їх лише тоді, коли почуєте чарівне слово «будь ласка».
Коза. Встаньте, будь ласка.
Поплескайте в долоні.
Поплескайте в долоні, будь ласка.
Посміхніться один одному, будь ласка.
Підніміть ліву ногу.
Пострибайте на лівій нозі, будь ласка.
Порухайте вухами. Тощо.
Вчителька. Молодці. Кізонько, я думаю, що Ви готові вчитися з нашими дітками.
Коза. Ні, не готова. Мені не вистачає найголовнішого.
Вчителька. Чого найголовнішого?
Коза. Здогадайтеся самі:
Новий дім несу на спині.
Що за дім, хто скаже нині?
А живуть у домі тому
Книги, ручки та альбоми.
Діти. Портфель (ранець, рюкзак).
Вчителька. А про те, що покласти в рюкзак подумали, добродійко?
Коза. Що покласти? Хрумку капустину, солодку морквину, дзвіночка голосного…
Вчителька. Так… Ви схожі на Миколку-першокласника із вірша Надії Кир’ян. П’ятикласник. (Розповідає вірш «Миколка-першокласник»)
Перший раз малий Микола
Став збиратися до школи.
Олівця поклав у сумку,
Книги, ручку, зошит, гумку,
М’яч, перо, граблі, подушку,
На обід м’яку пампушку,
Двох ведмедиків, лопату,
Білочку руду хвостату,
Лук, і стріли, і рушницю,
Ще й пухкеньку паляницю,
Ще й стільця, стола, і парту,
І географічну карту,
Трактора, машинку, мило –
Вже й надворі звечоріло.
Сів Микола, дума думку:
«Чи усе поклав у сумку?»
Н. Кир’ян
Вчителька. Щоб краще знати, що носять учні у портфелі, відгадайте загадки. (Загадує загадки про шкільні речі).
У носатого Івана,
Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить.
Не стрижений, не чесаний –
Гострим ножем затесаний. (Олівець)

Кулька крутиться, працює,
А з-під кульки – рідина.
Швидко літеру малює
На папері – ось вона. (Ручка)

Ручку й олівці, щоб знали,
Ми складемо у … (пенали).

То в клітинку, то в лінійку,
Написати тут зумій-но,
І намалювати дещо зможеш,
Називаюся я … (зошит).

Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга)
Вчителька. А зараз пограємо в гру «Збери портфель». Перед вами лежать різні предмети. Слід вибрати лише ті, які потрібні для навчання у школі. (У грі беруть участь коза та кілька учнів за бажанням.. Можна організувати гру у вигляді групової роботи, щоб були задіяні всі діти).
Вчителька. До нас на свято мали завітати багато казкових героїв, але не змогли. Натомість, вони прислали телеграми. Проте, мабуть дуже поспішали, бо свій підпис не поставили. Допоможіть мені, будь ласка встановити, хто ж надіслав ці телеграми.
1. Покотився не по тій доріжці, тому не встиг на потяг. (Колобок).
2. Поспішаю виручати Півника, якого несе Лиска за кленові ліси, за крутії гори. (Котик).
3. Гусятко, яке мене врятувало захворіло. Маю його вилікувати. (Івасик-Телесик).
Вчителька. Молодці. Добре знаєте казкових героїв. Давайте намалюємо для них малюнок «Дерево знань». Подумайте, про що ви б хотіли дізнатися у школі, чому навчитися. Уявіть собі дерево, на якому замість листочків – знання, намалюйте це дерево. (Малюнки дітей підписуються і зберігаються у портфоліо).
Вчителька. Які цікаві малюнки у вас вийшли. Я у захваті. Нехай же слова молитви допоможуть нам у шкільному житті.
П’ятикласник. (Читає вірш Г. Чорнобицької «Молитва»)
Боже! Дай нам силу й розум,
Щоб ми в школі добре вчились,
Віру теплу, серце чисте,
Щоб неправді не корились.

Нам усім даруй здоров’я,
Згоду – учнівській родині.
Дай твій захист, волю й долю
Нашим людям в Україні.
Галина Чорнобицька
Коза. Які чудові слова! Цікаво тут у вас, але мені час вертатися у казку. Обіцяю, що буду добре вчитися у своїй казковій школі і нікого не ображати. Бувайте! Бажаю успіхів!
Вчителька і діти. До побачення, кізонько! Хай Вам щастить! Приходьте до нас у гості!
Категорія: Початкові класи | Переглядів: 1847 | Додав: LV
На початок
© Toltec 2024
Безкоштовний хостинг uCoz