Головна » 2011»Серпень»25 » Методичні рекомендації до викдадання музичного мистецтва
12:01
Методичні рекомендації до викдадання музичного мистецтва
Методичні рекомендації щодо викладання дисциплін художньо- естетичного циклу на 2011-2012 н.р.
Шкільна музично-естетична підготовка є підґрунтям безперервної мис¬тецької освіти, що дає учням можливість продовжувати її на різних ступенях навчання. Метою шкільної художньо-естетичної освіти стає загальний розвиток кожної особистості учня, формування ціннісного ставлення учнів до мистецтва, сформованість естетичної культури мислення та культури почуттів засобами художніх образів різних видів мистецтв, кращих людських якостей. Вагомого значення в наші часи має формування і розвиток загальнокультурної компетентності учнів у процесі засвоєння ними навчальних предметів освітньої галузі "Естетична культура", завдання якої – сприяти оволодінню учнівською молоддю національним і світовим культурно-мистецьким досвідом, усвідомленню нею абсолютних загальнолюдських цінностей, а також створювати умови й можливості для активної участі молодого покоління в художньо-комунікативних процесах сучасного суспільства. Завданнями вчителів художньо-естетичного циклу стають: надання знання учням про види мистецтва та засоби їх виразності, розвиток художньо-естетичних емоцій, смаків, почуттів, розвиток здатності дітей виражати власне ставлення до мистецтва, здатності до творчої діяльності у мистецькій сфері та самореалізації, вироблення загальної потреб в спілкуванні з мистецтвом, володіння учнями системою елементарних мистецьких знань, понять, термінів та розвиток вмінь адекватно сприймати художні твори різних видів мистецтва.
Музичне мистецтво
Викладання музичного мистецтва в загальноосвітніх навчальних закладах будується на основі загально дидактичних принципів: • принцип реалізації системного, цілісного, індивідуально-диференційо¬ваного підходів до організації залучення дітей до музичного мис¬тецтва; • принцип структурування змісту навчально-виховного матеріалу з ура¬хуванням закономірностей мистецтва та художньо-педагогічної діяль¬ності як творчого процесу; • принцип тематизму; • принцип зв'язку музичного навчання з життям; • принцип систематичного залучення учнів до самостійної (творчо-ви-конавчої) діяльності, що реалізується в процесі виконання творчих завдань; • принцип відбору організаційних форм, методів і засобів навчання, розвитку та виховання, що відповідають поставленим завданням про¬фесійної діяльності вчителя; • принцип оптимізації процесу навчання, що характеризує діяльність учителя на уроці й звернений до процесу навчання з виявленням особливостей розвитку кожного учня, його музикальності, спостереженням за засвоєнням учнями змістового музичного матеріалу; • принцип захопленості, позитивного ставлення до уроків музики.
Головними завданнями вчителя музичного мистецтва стає знання вчителем методики шкільної музичної освіти, розуміння та проектування освітньої музично-естетичної ситуації, вироблення своєрідної стратегії музично-педагогічної праці. Розвиток зацікавленості учнів у музичному мистецтві, посилення його виховного впливу вимагають від учителя знання свого предмета й постійної уваги до особистості учня. Найважливішим завданням шкільної музичної освіти є формування слухацької музичної культури учнів, тому що сьогоднішній учень у майбутньому – безумовно, слухач, який виявляє свою зацікавленість, потреби і смак у музичному мистецтві. Сучасний вчитель музичного мистецтва має великий досвід застосування традиційних форм і методів роботи та будує свою професійну діяльність, спираючись на відомі типології уроків. Наведемо приклади сучасної типології уроків музичного мистецтва. Типи уроків музики: - урок введення в тему; - урок поглиблення теми; - урок узагальнення теми; - домінантний урок (урок хорового співу, урок-слухання музики, урок-інсценізація, урок-виконання музики, тощо); - синтетичний урок ( інтегрований, комбінований, бінарний). Для розробки поурочного плану уроку вчитель може використати наступну композиційну побудову та драматургічний хід уроку.(за Ковальовою С.В.) Рекомендований варіант розробки плану та композиційної побудови уроку музики:
- Тема: - Мета: - Завдання: - Технологічний інструментарій (дидактичне, методичне забезпечення, технічні засоби, мультимедійні технології). - Програмовий матеріал (музичні твори для слухання музики та виконавської діяльності). В структурі уроку можна виділити чотири рівні організації матеріалу: музичний, словесно-вербальний, наочно-дидактичний, ілюстративний. Головне завдання вчителя музики полягає в організації та створенні умов для духовного осягнення музики в процесі діалогового міжособистісного спілкування. Головний результат уроку виявляється у перетворювальному впливі музики на формування особистісного духовно-ціннісного світу школярів, розкритті їх творчого потенціалу та розвитку усвідомлених музичних потреб у спілкуванні з музичним мистецтвом. Драматургічний хід уроку ( композиція, сценарій) - Організаційний момент. - Актуалізація базових знань та стимулювання розвитку музичних здібностей у створенні проблемних емоційно-пізнавальних музично-педагогічних ситуацій. - Організація видів музичної діяльності школярів: слухання музики; вокально-хоровий спів; музично-ритмічні рухи; музикування; диригування, музично-дидактичні ігри; імпровізація (вокальна, інструментальна, ритмічна); інсценізація. Драматургія уроку та комбінування різних видів музичної діяльності визначається метою та способами , засобами розкриття теми на основі організації діалогічного спілкування з музикою у взаємодії вчитель – музика – діти. - Результативний підсумок уроку та оцінювання. - Творчі завдання для учнів - Використана література.
Освітні програми 1. В молодших класах «1-4» діє програма О, Ростовського, Л.Хлебнікової, Р. Марченко, К. видавництво «Початкова школа»,2006; 2. Програма О. Лобової К. Школяр, 2003. (на вибір вчителя); 3. Програма для шкіл з поглибленим вивченням музики в 1-4 кл. пропонується програма О. Гуменської (м. Рівне), що розрахована на 2 години на тиждень; 4. В основній школі 5-8 класи програма з музичного мистецтва для 5-8 класів ,К. ВТФ «Перун», 2005.