Головна » 2010»Вересень»8 » Методичні рекомендації щодо подальшого розвитку психологічної служби на 2010 -2011н.р.
12:37
Методичні рекомендації щодо подальшого розвитку психологічної служби на 2010 -2011н.р.
Актуальними проблемами сучасної освіти, які потребують вирішення, є проблеми успішної адаптації учнів та молоді до суспільних змін, збереження психосоматичного здоров’я, формування готовності їх до самостійного життя у суспільстві, психолого – педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами. У 2009 році затверджено нову редакцію Положення про психологічну службу системи освіти України ( наказ МОН від 02.07.2009 №616, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.07.2009 за №687/16703), в якому визначено, що основною метою діяльності працівників психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників: учнів, педагогічних працівників. Основна мета діяльності служби у 2010 – 2011н.р. має бути спрямована на впровадження положень Концепції розвитку психологічної служби системи освіти на період до 2012р. та Плану дій щодо її реалізації. Діяльність спеціалістів психологічної служби повинна бути спрямована на забезпечення, захист прав і свобод дітей, створення умов комфортного освітнього середовища, захисту честі і гідності учнів. На сьогодні в районі працюють 18 спеціалістів з них 12 соціальних педагогів та 6 практичних психологів. Стан матеріально – технічного забезпечення діяльності спеціалістів часто не відповідає функціональним потребам. Також питання, яке потребує вирішення, залишається забезпеченість працівників психологічної служби окремими робочими місцями. Це особливо важливо задля дотримання Етичного кодексу працівника психологічної служби, який вимагає від практичного психолога конфіденційності, встановлення стосунків довіри та безпеки у спілкуванні з учасниками навчально – виховного процесу. На сьогоднішній день окремим приміщенням забезпечені спеціалісти Маньківського НВК «ЗОШ І-ІІІст. – гімназія», Маньківської зош І-ІІІст. №1, Буцької зош І-ІІІст., іваньківської зош І-ІІІст., Молодецької зош І-ІІІст., Крачківської зош І-ІІст., днз №1 «Росинка». Питання, що потребує вирішення, залишається освітній рівень соціальних педагогів, лише 3 з яких є фахівцями. Відповідно до наказу МОН України «Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009 – 2012 роки» від 11.09.2009р. №855 спеціалістам психологічної служби необхідно приділяти особливу увагу вивченню індивідуальних особливостей дітей з особливими освітніми потребами. Інтеграція таких дітей в навчально – виховний процес можлива виключно за умови їх належного психолого – педагогічного супроводу. Актуальним залишається і питання психологічної підготовки педагогів до роботи з вказаною категорією дітей. З огляду на посилену увагу до питання дотримання прав дитини соціальним педагогам та практичним психологам необхідно акцентувати свою діяльність у вказаному напрямі. На виконання Загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на період до 2016р.» соціальним педагогам слід здійснювати моніторинг дотримання прав дітей. Важливим є вивчення не лише дотримання прав дитини в умовах навчального закладу однак і поза його межами, зокрема, як батьки забезпечують належні умови для навчання, виховання та життя дитини. У рамках всеобучу для батьків необхідно донести інформацію про норми Кримінального кодексу України в частині відповідальності за неналежне виконання батьківських обов’язків та злочини проти дитини. З метою профілактики насильства в школі та покращенню навчально – виховного процесу, в своїй роботі працівники психологічної служби із педагогічним колективом необхідно спланувати систему заходів з психологічної просвіти вчителів щодо поінформованості про форми профілактичної роботи, спрямованої на подолання насильства серед дітей, оптимізувати проведення психолого – педагогічних консиліумів щодо розробки індивідуального підходу до учнів; запланувати та впровадити систему навчальних тренінгів щодо розвитку навичок асертивної поведінки у вчителів, учнів, батьків. На виконання Закону України «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально – виховного процесу» та у зв’язку з обов’язковим охопленням дітей п’ятирічного віку дошкільною освітою практичний психолог дошкільного закладу реалізує такі напрямки діяльності: організаційно – методичну роботу, психодіагностичну, корекційно – відновлювальну та розвивальну, профілактичну, консультативну, психологічну просвіту. Основним завданням психолога ДНЗ допомогти педагогам, батькам у створенні всіх необхідних умов для гармонійного розвитку дитини. Особливу увагу слід також звернути на діяльність соціально – психологічних театрів. Це цікава і дієва форма роботи, але даний різновид театру є не просто видовищем, а спеціальною психокорекційною методикою, здійснювати яку має право лише фаховий спеціаліст. У випадках, коли режисерами соціально – психологічного театру виступають нефахівці, може мати місце демонстрація деструктивних форм поведінки та некоректний вплив на аудиторію. Для оптимізації діяльності соціального педагога в закладі освіти рекомендуємо затвердити з початку навчального року посадову інструкцію соціального педагога закладу освіти ( на основі типової інструкції) Нагадуємо, що робочий час соціального педагога та практичного психолога з розрахунку на одну ставку – 40 годин на тиждень, з яких 20 годин становить перебування в закладі, та активна робота з учасниками навчально – виховного процесу, а 20 годин – організаційно – методична робота (підготовка до проведення заходів, обробка діагностики, самоосвіта, участь у методичних заходах, зв’язки з громадськістю тощо), яка може здійснювати спеціалістом за межами навчального закладу. Кожен працівник психологічної служби у навчальному закладі має погодити з методистом та затвердити у керівника закладу річний план роботи та тижневий графік роботи. Основним завданням психологічної служби району на 2010 – 2011н.р. наступні: - підвищення вимогливості до працівників служби, контроль за результатами діяльності, дотримання вимог Етичного кодексу та нормативних документів; - консультативно – пропагандистська робота з підвищення психологічної культури у навчальних закладах; - впровадження системного підходу в роботі практичних психологів та соціальних педагогів освітніх закладів; - ознайомлення, вивчення, апробація та впровадження сучасних психолого – педагогічних технологій; - вдосконалення традиційних та впровадження нових (інтерактивних, з використанням інформаційних технологій) методів профілактики поширення ВІЛ – інфекції, наркоманії та різних форм узалежнень; - введення дослідницької діяльності, впровадження цільових досліджень аналітичного, прогностичного, моніторингового характеру; - забезпечення супроводу дітей з особливими освітніми потребами.