Головна » 2010»Березень»1 » Методичні рекомендації щодо здійснення соціального супроводу неповнолітніх, які виховуються в неблагополучних сім’ях
14:13
Методичні рекомендації щодо здійснення соціального супроводу неповнолітніх, які виховуються в неблагополучних сім’ях
Монько В.В., методист психологічної служби відділу освіти Маньківської райдержадміністрації
Дана робота містить у собі рекомендації щодо здійснення соціального супроводу неповнолітніх, а також здійснення патронажу неблагополучних сімей. Робота призначена для практичних психологів, соціальних педагогів, педагогічних працівників.
Рекомендована до друку методичною радою РМК відділу освіти Протокол № Зміст
Передмова
1. Теоретичні основи соціально – педагогічної роботи з неблагополучною сім’єю.
2. Модель роботи соціального педагога у навчальному закладі.
Додатки
Література Передмова Сім’я в соціальному розумінні – це фундамент будь – якої особистості. Саме в сім’ї формуються життєві та моральні цінності, ставлення до себе й до інших. Сім’я – це основа збереження культури, етичних норм, традицій народу, всебічної підтримки людини. Знання психологічних особливостей розвитку і функціонування сім’ї, розбіжностей жіночої і чоловічої психології, основ виховання дитини допоможуть знайти вихід із складних сімейних ситуацій. У всі часи головні функції сім’ї об’єднувалися навколо однієї – виховання дітей. Для українського суспільства є актуальною проблема неблагополучних сімей. Вона вимагає свого розв’язання, оскільки сім’я – найперший фактор соціалізації дитини, від неї залежить, яким буде наше майбутнє, наше суспільство. Особливе місце у роботі з даними сім’ями належить соціальним педагогам, які «педагогізують» сім’ю та її мікро середовище, створюють педагогічні умови для благополуччя сім’ї, що дозволяє їй набути позитивного соціального досвіду, засвоїти соціальні цінності і організовувати свою життєдіяльність на такій основі.
І Теоретичні основи соціально – педагогічної роботи з неблагополучною сім’єю Для українського суспільства є актуальною проблема неблагополучних сімей. Вона вимагає свого роз’язання, оскільки сім’я – найперший фактор соціалізації дитини, від неї залежить, яким буде наше майбутнє, наше суспільство. Сім’я – це соціально – педагогічний інститут та особлива соціальна система, яка є підсистемою суспільства і включає до себе інші підсистеми (членів сім’ї), це мала соціальна група, первинний контактний колектив. Стосовно поняття «неблагополучна сім’я» існують різні погляди. Аналіз чинного законодавства в Україні приводить до висновку, що неблагополучними є ті самі, в яких порушуються права її членів, права людини. Причинами цього можуть бути алкоголізм і наркоманія членів сім’ї, психолого – педагогічна і правова неграмотність, насильство щодо членів сім’ї тощо. Отже, можемо говорити про неблагополучні сім’ї ( в яких порушені зв’язки сім’ї, є низьким культурний та освітній рівень членів сім’ї). Але не завжди потенційно – неблагополучні сім’ї. На жаль нині спостерігається збідніння сімейних та руйнування родинних зв’язків, і це не може не впливати на стан сучасної сім’ї та розвиток у ній дітей. Адже саме через сім’ю дитина залучається до культури, набуває людських цінностей, переконань, які формують подальші життєві вчинки, життєві сприйняття. Виходячи з цього завданням соціального педагога у роботі з неблагополучною сім’єю є: - виявлення випадків порушення прав людини в сім’ї, причин неблагополуччя, інформування про них органів влади; - профілактика девіантної поведінки; - в сім’ї та суспільстві, рецидивів порушення прав членів сімёї у родині та суспільстві; - пропагування ідеальної моделі сімейного життя, здорового способу життя; - правова і психолого – педагогічна просвіта населення з питань сім’ї та шлюбу, прав людини; - різноманітна допомога в організації життєдіяльності сім’ї.
ІІ Модель роботи соціального педагога із сім’єю у навчальному закладі Сучасну сім’ю нині може спіткати низка найгостріших проблем, частину з яких вона не може розв’язати без допомоги фахівців із соціальної роботи. Робота соціального педагога у закладі освіти потребує активного вирішення дієвих технологій соціальної роботи. Проблеми з якими працює з сім’єю, захистом прав та інтересів дитини в ній. Соціальний педагог у закладі освіти покликаний забезпечувати соціально – педагогічний захист дитини та її прав, підвищувати психолого – педагогічну культуру батьків, сприяти успішній соціальній адаптації дитини, її функціонуванню. Деякі категорії сімей потребують постійного фахового консультування та патронажу. Особливо доречно така робота є тоді, коли сім’я перебуває у кризовому стані. Велика перевага роботи соціального педагога у школі в тому, що він має змогу надавати таким сім’ям як на етапі їхньої кризи, Метою соціально- педагогічного патронажу є: - формування у дитини загальнолюдських цінностей з раннього віку; - надання допомоги та підтримки у самоствердженні та повноцінному житті; - формування педагогічної культури батьків; - створення сприятливого сімейного мікроклімату. Завданням соціально – педагогічного патронажу сім’ї: - організація цілеспрямованої фахової допомоги у вирішенні її соціальних і психолого – педагогічних проблем; - допомога у створенні сприятливих психолого – педагогічних умов виховання дитини; - формування соціально – педагогічної компетентності сім’ї – набуття членами знань і навичок, достатніх для реалізації завдань повсякденного життя, які виникають під час спілкування з оточенням. Для соціального педагога інформація про сім’ю є основою для подальшої роботи, формування взаємин, визначення предмету соціального патронажу. Робота соціального педагога, який здійснює соціальний патронаж сім’ї має бути пов’язана з вивченням поведінки дитини, умов проживання, взаємовідносин в сім’ї. Така робота повинна мати системний характер. З чого починається вивчення сім’ї педагогом? Збір інформації про дитину, сім’ю Працюючи в навчальному закладі, потрібно знати стан благополуччя чи неблагополуччя кожної дитини. Для цього на початку навчального року соціальний педагог з класним керівником проводить паспортизацію класів, на основі чого виділяє проблемні категорії сімей. Це і є банк даних. Робота з сім’єю Оперуючи об’єктивною інформацією, соціальний педагог визначає напрямок супровідної роботи, яка передбачає дослідження умов життя сім’ї, рівня родинного виховання, виду необхідної допомоги. У процесі роботи з сім’єю соціальний педагог здійснює індивідуальне, сімейне, правове консультування, налагодження дитячо – батьківських взаємин. На цьому ж етапі виявляє порушення прав дитини у сім’ї, організовує соціальну допомогу із залученням інших установ та організацій. Соціально – перетворювальна робота Після дослідження родини учня соціальний педагог починає працювати з батьками. Зміст такої роботи залежатиме від соціально – психологічних проблем та типу даної сім’ї. Соціально – профілактична робота з неблагополучною сім’єю спрямована на запобігання різним формам насильства на виявлення потенційно неблагополучних сімей. У процесі соціально – педагогічного супроводу навчально – виховного процесу в навчальному закладі соціальний педагог має приділяти особливу увагу педагогічній просвіті батьків, тренінговій роботі, проведенню тематичних днів, організовувати клуби для молодих сімей. Соціальний супровід здійснюється шляхом надання сім’ї різних видів матеріальної та психологічної допомоги. Тривалість соціального супроводу окремої сім’ї залежить від гостроти проблем, які існують у сім’ї, ступеня функціональної спроможності сім’ї щодо самостійного подолання труднощів. Соціальне інспектування – це складова соціального супроводу, метою якого є контроль соціального педагога за умовами проживання дитини в сім’ї, виявлення випадків їх порушення та умов, що цьому сприяють. Основними об’єктами соціального інспектування є сім’ї, де дорослі члени сім’ї ведуть аморальний спосіб життя, перебувають на обліку у справах дітей Існує багато видів соціальної роботи з сім’єю, а також технологій корекції сімейних взаємин. Їх вибір визначаються як обставинами конкретної соціальної ситуації. Кожна неблагополучна сім’я дуже своєрідна, з якою потрібно працювати за індивідуальним підходом.
Картка відвідування сім’ї
1. П.І.Б. учня 2. П.І.Б. батьків -------------------------------------------------------------------------- 3. Тип родини (повна, неповна, багатодітна, «материнська»)---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 4. Вік батьків: Батька--------------------------- Матері------------------------------ 5. Освіта й соціальний статус батьків: Батька--------------------------- Матері------------------------------ 6. Уклад сімейного життя (сприятливий, суперечливий, несприятливий)--- 7. Рівень психолого – педагогічної культури (високий, середній, низький)--------------------------------------------------------------------------------- Батька---------------------- Матері-------------------------------- 8. Характеристика взаємин між членами сім’ї (організаційна, емоційна, вольова, конгеніальна. Комунікативна, інтелектуальна єдність)-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 9. Ціннісні орієнтації сім’ї------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 10. Захоплення батьків--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 11. Конкретна допомога батьків школі--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 12. Індивідуальні особливості дитини---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 13. Рівень вихованості---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 14. Навчальна успішність учня------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 15. Недоліки в сімейному виховні, помічені психологом або педагогами--------------------------------------------------------------------------------------------- 16. Особливості родин, які потрібно враховувати школі-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 17. Чи є ця сім’я проблемною---------------------------------------------------------- 18. Педагогічні цілі, що витікають з характеристики соціального статусу родини------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 19. Напрямки та особливості психолого – педагогічної роботи з цією родиною-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------