Як описати власний досвід Критерії передового педагогічного досвіду Критерії Характеристика критеріїв 1. Актуальність Відповідність: • соціальному замовленню держави, суспільства; • чинному Закону «Про освіту»; • прогресивним тенденціям соціального розвитку суспіль- ства; • регіональній освітній політиці; • ідеям сучасної педагогічної науки та передовій педагогічній практиці; • професійним інтересам певних категорій педагогів. Сприяти: • вирішенню актуальних задач суспільства; • рішенню освітніх задач, що випливають із соціального замовлення держави, суспільства, у галузі освіти, інтересів особистості учня. 2. Науковість, відповід-ність досягненням науки Відповідність практичної діяльності основним положенням сучасної науки в галузі освіти. 3. Результативність Відповідність рівня навченості та вихованості учнів їх ціннісним орієнтаціям, а також педагогічній практиці. Результативність може виражатись: • у рівні навченості учнів; • у рівні вихованості учнів; • в особистісному розвитку учнів; • в удосконаленні методичної роботи й управлінської діяль-ності. 4. Новизна Будь-який педагогічний досвід, хоча би в невеликому ступені, завжди є самостійним, несе в собі новизну. Але наявна новизна повинна супроводжуватися помітними якісними показниками, тоді такий досвід можна назвати передовим. Новизна може полягати: • у комбінації елементів уже відомих методик; • у раціоналізації, удосконаленні окремих сторін педагогічної праці; • у перетворенні освітнього процесесу (з обґрунтуванням причин зміни у змісті освіти). 5. Стабільність Використання досвіду дає протягом тривалого часу стійкі високі результати навчання, виховання та розвитку учнів. 6. Оптимальність Досягнення найкращих результатів у навчально-виховній роботі при найменшій витраті сил і часу педагогів, учнів; а також, щоб цей досвід не став перешкодою у вирішенні інших освітніх задач. 7. Перспективність Можливість використання досвіду в масовій практиці; можливість творчого застосування досвіду. Структура цілісного опису досвіду роботи 1. Введення • Анотація про досвід (дані про його носія; проблеми, що розв'язуються даним педагогічним досвідом; провідна наукова ідея та закономірності, покладені в основу; діапазон використання; адресна спрямованість). Обсяг – 0,5 сторінки. • Тема досвіду, його провідна мета. • Актуальність і перспективність досвіду. • Адресна спрямованість, умови виникнення та становлення досвіду. • Новизна наявного досвіду. 2. Вичленувати протиріччя, що спонукали педагога до пошуку інших підходів до навчання, виховання й розвитку учнів. Наявні протиріччя стають фактором визначення шляхів становлення педагогічного досвіду через постановку задач та їх рішення. Це протиріччя усвідомлюється, осмислюється, формулюється проблема в термінах (поняттях і категоріях) педагогічної науки. Відповідно до проблеми виявляються авторські знахідки, індивідуальні новинки в роботі педагога. 3. Науково-методичне обґрунтування Аналіз літератури доцільно проводити проблемно (при цьому важливо вичленувати ідеї, на які спирається педагог, досвід якого узагальнюється). У процесі аналізу літератури необхідно акцентувати увагу на тому, що вже досягнуто в досліджуваній сфері, що узагальнюється, а до чого треба прагнути. 4. Визначити та сформулювати сутність досвіду, його провідну ідею Провідна педагогічна ідея досвіду – центральна, основна думка, що випливає з досвіду й передбачає варіативність форм її застосування. Це виділення головного, найбільш істот-ного в діяльності автора досвіду. Виділити з провідної проблеми досвіду складові частини та вибудувати їх в ієрархічній послідовності. 5. Опис суті педагогічного досвіду Відмінності від уже існуючої практики роботи вчителів; у чому новизна досвіду; які фактори успішності є в досвіді, що представляється. Опис засобів досягнення мети (методів і форм організації роботи), організація навчально-виховного процесу відповідно до поставлених цілей і задач. Алгоритм здійснення педагогічних дій з описом особливостей технології автора досвіду. Опис суті педагогічного досвіду – це основний розділ, у якому відбувається опис чи самоопис системи роботи вчителя. Мета (для чого?) – зміст (що?) – методи та засоби (як?) – результат (який?) 6. Умови, за яких створювався досвід • Прописати особистісні та професійні якості педагога. • Визначити вікові й особистісні особливості учнів, рівень їхньої навченості. • Визначити, як забезпечується формування пізнавальних дій усіх учнів із заданими кінцевими результатами. • Вказати, які навчально-методичні комплекси та методичні посібники використовує педагог. • Виявити тривалість функціонування досвіду та динаміку його становлення й розвитку. 7. Результативність Визначити можливість одержання стабільно високих результатів (якість навчальних досягнень учнів, рівень їхньої вихованості й інтелектуального розвитку). Аналіз отриманих результатів діяльності педагога можна представляти у вигляді таблиць, схем, діаграм, рисунків тощо.
|